Tajuk
Isipadu Cecair
Objektif
Pada akhir pengajaran murid akan dapat:
i. Mengukur isipadu cecair dengan menggunakan unit ukuran bukan standard paiwai dan standard paiwai.
Hasil Pembelajaran:
Pada akhir pengajaran, murid dapat:i. Mengukur isipadu cecair dalam unit ukuran standard paiwai, dan bukan standard piawai.
ii. Dapat membuat perbandingan antara 2 isipadu cecair.
Alatan:
Bikar penyukat, 6 cawan, 2 bekas airPengetahuan sedia ada:
Murid telah menguasai istilah "lebih banyak", "lebih sedikit", "separuh" dan "penuh", membaca ukuran cecair pada silinder penyukat.KBKK : Banding-beza
Nilai : Displin dan Berkerjasama
LANGKAH-LANGKAH :
Set Induksi :
1. Guru mempamirkan slaid cara mengukur isipadu cecair.
2. Sesi soaljawab guru dengan murid.
Perkembangan Pengajaran Dan Pembelajaran:
1. Murid diberi radas iaitu seperti gambar rajah dibawah.
2. Murid diminta menyatakan kuantiti air yang manakah lebih banyak.
3. Murid murid diminta menuang air kedalam cawan-cawan yang disediakan.
4. Murid mencatat bilangan cawan bagi setiap bekas cecair.
8. Murid diminta membuat kesimpulan berdasarkan pemerhatian dan hasil dapatan eksperimen.
9. Murid diberi latihan pengukuhan.
Penutup :
1. Guru membuat soaljawab tentang isipadu.
Video Sebahagian daripada Pengajaran dan Pembelajaran
No comments:
Post a Comment